Missie en visie

 

Missie

Visie

Leren 
De kinderen op de Groene Borg leren van en met elkaar, in een uitdagende, groene leeromgeving die aansluit op hun belevingswereld. Natuureducatie is hierbij een belangrijke toevoeging op ons onderwijs. Kinderen leren bij ons niet alleen binnen de school, maar ook buiten in de omgeving van de school. Daarom gaan de leerlingen minimaal twee keer in de maand werken en leren in het Curringherveld.  Door het buitenonderwijs komen ze spelenderwijs in aanraking met hun omgeving, leren ze verantwoordelijkheid als burger en ontstaan (sociale) leermomenten.  Om optimaal tot leren te komen, staat bij ons een aantal punten hoog in het vaandel:  

  • We plannen onze lessen zorgvuldig per week, zodat we in het Curringherveld betekenisvolle reken-, taal en wereloriëntatielessen kunnen geven. 

  • Het werken en leren in het Curringherveld maakt van onze leerlingen verantwoordelijke burgers. 

  • Onze kleuters spelen! Dit doen ze binnen en buiten onder leiding van de leerkracht.

  • Onze kleuters werken met thema's, waarbij de leerlijnen van ParnasSys de leidraad vormen voor de leerkracht.  

  • Vanaf groep 3 werken we met methodes, die passen bij onze combinatiegroepen. Zo bedienen we alle leerlingen zo goed mogelijk. 

  • Vanaf groep 3 hebben de kinderen letterlijk en figuurlijk de ruimte door naast het werken te spelen en veel naar buiten te gaan. 

  • We leren niet alleen door in de boeken te zitten, maar we prikkelen alle zintuigen, waardoor leerstof beter onthouden wordt en kinderen met plezier leren! 

  • We zetten Chromebooks in, zodat we kinderen klaarstomen voor de moderne samenleving.  


Onderwijzen 
De leerkracht maakt het verschil. Dit gegeven maakt dat we goed nadenken over de manier waarop we onderwijzen. Onderwijzen is immers meer dan alleen kennis overdragen. Vanuit onze kernwaarden: veiligheid, groei, betrokkenheid en verantwoordelijkheid zorgen wij voor een goed leerklimaat door de volgende principes te hanteren:   

  • We kennen de kinderen. Van elk kind kennen we de belemmerende en stimulerende factoren, waardoor we goed kunnen inspelen op de daaruit voortvloeiende onderwijsbehoeften. 

  • Een veilig pedagogisch klimaat is voorwaardelijk om tot leren te komen. We zetten hiervoor Kwink in, hebben goede basisregels en gaan veel naar buiten. Uit onderzoek blijkt dat kinderen hierdoor beter leren en nog belangrijker...gelukkiger zijn! 

  • We zijn samen verantwoordelijk en scheppen de voorwaarden om de kinderen goed te laten leren. 

  • Wij weten op welke wijze we de kinderen kunnen uitdagen en stimuleren. Hierdoor ontdekt ieder kind zijn of haar kwaliteiten.  

  • We maken gebruik van onze groene omgeving om te onderwijzen. 

  • We leren de kinderen sociaal en taakgericht te zijn, door ze verantwoordelijkheid te geven en eigenaar te maken van hun leerproces.  

  • Door veel samen te werken, een weektaak te gebruiken en verantwoordelijkheid te krijgen over onze school en de groene omgeving, onderwijzen we niet alleen op het gebied van kennis, maar ook op het gebied van vaardigheden en burgerschap.

  • Goed lesgeven is van groot belang, daarom werken we met twaalf bouwstenen voor een goede didactiek.    

 

Organisatie 
De Groene Borg kenmerkt zich door een grote ouderparticipatie, een sterke band met de schoolomgeving, vrijwilligers én goede samenwerking binnen het team! Door deze drie krachtige factoren kunnen we veel leerzame activiteiten ondernemen en kunnen we wekelijks naar het Curringherveld.  We sluiten aan op de behoefte van leerlingen om te bewegen en buiten te zijn, door niet alleen binnen de muren van de school te blijven, maar ook het leren in een groene omgeving te stimuleren. Dankzij een sterke organisatie en samenwerking met onze omgeving, is dit mogelijk. Op deze manier laten we kinderen optimaal tot bloei komen.   

Opbrengsten  
Onze moestuin geeft een optimale opbrengst als wij er goed voor gezorgd hebben. Zonder goede zorgen, de juiste keuzes en kijken naar de verschillen in groentes, is er geen oogst.  
Ditzelfde geldt voor onze kinderen. Elk kind is anders en heeft andere onderwijsbehoeften.  We stemmen ons onderwijs daarom zo veel mogelijk af op de behoeften van leerlingen. Door onze combinatie van binnen- en buitenonderwijs zijn onze leerlingen extra gemotiveerd. Daarnaast nemen we toetsen niet alleen op papier af, we toetsen ook op andere manieren of leerlingen de lesstof hebben begrepen. Dit gebeurt tijdens de lessen al, maar bij wereldoriëntatie ook in de vorm van een toneelstuk, een stukje schrijven of een muurkrant waarin doelen terug moeten komen.  
Opbrengsten zien wij als belangrijk bewijs van ons kunnen als team. Voor de individuele leerling zijn de opbrengsten het bewijs van groei ten opzichte van zichzelf.
Zo komt elk kind bij ons niet alleen tot groei, maar ook tot bloei! 

Team  
Ons team kenmerkt zich door taakgerichtheid, verantwoordelijkheid en zorg voor elkaar.  Wij voelen ons samen verantwoordelijk voor de kwaliteit van ons onderwijs en voor het welzijn van de leerlingen.  We werken actief samen tijdens bord- en werksessies, we hebben een sterke zorgcultuur waarin met het gehele team over alle leerlingen overleggen en we bereiden thema’s en lessen samen voor. Op deze manier maken we actief gebruik van elkaars talenten en expertise en borgen we de zorg voor onze leerlingen. 
Door elkaars talenten te benutten en in een open en professionele sfeer elkaar feedback te geven, blijven we als team scherp.  

Klimaat en cultuur 
De Groene Borg staat in een hechte gemeenschap, waar de betrokkenheid van de omgeving bij de school – en vice versa – groot is. Dit werkt door in het klimaat op school. Kinderen en teamleden zijn betrokken bij de school en omgeving en voelen zich veilig. Deze veiligheid geven ze op hun beurt weer aan anderen. We willen dat alle kinderen in de geborgenheid van de school kunnen groeien.  

Ouders  
Ouders en leerkrachten hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor het onderwijs en de opvoeding van kinderen. Ouders mogen van ons verwachten dat we op goede, open en eerlijke manier communiceren, waarbij het belang van het kind te allen tijde centraal staat. Door deze manier van communiceren, ontstaat wederzijdse betrokkenheid. Samen staan we sterk!  

Omgeving  
De omgeving waarin een kind opgroeit bepaalt in grote mate hoe het kind in het leven staat. Immers, it takes a village to raise a child!  Het is daarom belangrijk dat we samen verantwoordelijkheid dragen voor onze spullen, het gebouw en de directe omgeving.
We brengen onze leerlingen respect voor de natuur en omgeving bij door ze gezamenlijk verantwoordelijk te maken voor de school, het plein en het Curringherveld. Dit doen we door met elkaar te zorgen voor het veld, de moestuin en de verkoopkar. Dit is een goede start voor de steeds groter wordende omgeving waarin een kind leeft. 
Om kinderen voor te bereiden op die steeds groter wordende wereld, leren zij op school over de (digitale) wereld dichtbij en veraf.
We werken veel samen met de omgeving (kerk, gemeente, scholen, NME, betrokken inwoners en (culturele) organisaties). Zo wordt de maatschappelijke betrokkenheid nog meer vergroot.    

Identiteit 
SWS De Groene Borg is een samenwerkingsschool. Vanuit een christelijke en een openbare school is de Groene Borg ontstaan. Bij ons op school werken leerkrachten en zitten kinderen met verschillende levensbeschouwelijke achtergronden. We slaan de brug tussen de verschillende stromingen bij ons op school (christelijk en openbaar) door zowel Bijbelverhalen als spiegelverhalen te gebruiken. Vanuit onze kernwaarde veiligheid zijn we altijd op zoek naar overeenkomsten in plaats van verschillen. Dit dragen we als team uit naar onze leerlingen, zodat iedereen zich veilig en geborgen voelt.